Mesaj de Paşti din partea Cardinalului Lucian, adresat PS Ioan, clerului, persoanelor consacrate şi credincioşilor din Eparhia de Lugoj

Să ţinem mărturisirea nădejdii cu neclintire,
pentru că credincios este Cel ce a făgăduit,
Şi să luăm seama unul altuia,
ca să ne îndemnăm la dragoste şi la fapte bune.
(Evr. 10, 23-24)

Blaj, 29 aprilie 2024

Preasfinției Sale loan BOT,
Episcop al Eparhiei de Lugoj

 

Preasfinția Voastră,

 

Adresez Preasfinției Voastre, clerului, persoanelor consacrate şi credincioşilor din Eparhia pe care cu cinste o păstoriți, cele mai sincere urări de pace şi binecuvântare, cu îndemnul de a mărturisi cu bucurie prezența vie a Mântuitorului, împărtășind tuturor salutul plin de mângâiere rostit de Cel Înviat: „Pace vouă!” (Ioan 20, 19).

Sărbătorim cu bucurie aniversarea a cinci ani de la Vizita Apostolică a Sfântului Părinte Papa Francisc în România, cu celebrarea Sfintei Liturghii de beatificare a celor şapte Episcopi greco-catolici români, martiri pentru Cristos în timpul regimului comunist. Păstrăm în suflete îndemnul la speranță şi la încredere rostit cu tărie de Urmașul Sfântului Petru pe Câmpia Libertății de la Blaj: aceşti Păstori, martiri ai credinței, au recâștigat și au lăsat poporului român o prețioasă moștenire pe care o putem sintetiza în două cuvinte: libertate și milostivire”.

Invocând binecuvântarea Domnului prin mijlocirea Fericiților noştri Episcopi Martiri, Vă asigur. Preasfinția Voastră, de rugăciunile mele şi Vă doresc Sărbători pline de har şi de binecuvântări cereşti.

Cristos a înviat! Adevărat a înviat!

+ Lucian Cardinal MUREŞAN
Arhiepiscop şi Mitropolit de Alba Iulia şi Făgăraş
Arhiepiscop Major al Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică

 

+ Cristian CRIŞAN
Episcop auxiliar al Arhieparhiei de Alba-lulia şi Făgăraş

 




Scrisoarea Pastorală a Preasfinţitului Părinte Ioan la Sărbătoarea Învierii Domnului 2024

† IOAN

Din mila lui Dumnezeu,
prin grația Scaunului apostolic al Romei
și voința Sinodului Bisericii Române Unite cu Roma,
Episcop al Eparhiei Greco-Catolice de Lugoj

 

SCRISOARE PASTORALĂ
la sărbătoarea Învierii Domnului – 2024

Clerului, călugărilor, călugărițelor, credincioșilor greco-catolici
și tuturor creștinilor iubitori de Dumnezeu

 

Preacucernici părinți, dragi credincioși

Hristos a înviat!

În acest an doresc să împărtășesc cu dumneavoastră câteva gânduri pe tema salutului creștinesc pe care îl folosim în perioada pascală: „Hristos a înviat!” Să vedem de unde vine și pe ce se bazează convingerea ucenicilor în privința învierii Mântuitorului Isus, dar și ce efect a avut acest eveniment în viețile celor ce L-au întâlnit pe Isus înviat.

  1. Ce este un salut?

Salutul este o formă de curtoazie socială. A saluta pe cineva înseamnă a-l întâmpina cu bunăvoință sau cu bucurie.

Salutul conține și transmite un mesaj. Poate fi o urare, o binecuvântare sau o invocare.

Cel mai teologic salut creștinesc este cel biblic și liturgic deopotrivă: „Hristos în mijlocul nostru!” cu răspunsul: „Este și va fi!”; conform Matei 18,20.[1]

Pe când eram seminarist, am aflat de la rectorul Institutului Teologic Greco-Catolic Sfântul Ioan Evanghelistul din Cluj-Napoca, Părintele Eugen Popa, că astfel se salutau preoții greco-catolici între ei înainte de 1948.

În multe regiuni, greco-catolicii au preluat și salutul romano-catolic: „Lăudat să fie Isus Cristos!” cu răspunsul : „În vecii vecilor. Amin.” Este un salut pe cât de răspândit pe atât de binevenit.

În țara noastră nu este străin nici salutul creștinesc: „Doamne ajută!” practicat în tradiția ortodoxă.

În perioada Pascală ne salutăm cu: „Hristos a înviat!” și răspundem: „Adevărat, a înviat!”

Unii creștini folosesc bucuroși acest salut, alții o fac din obișnuință iar unii poate se și rușinează de el sau pur și simplu nu mai salută creștinește în perioada pascală. Dar să analizăm originile acestui salut.

  1. Mai întâi, ceea ce a devenit salut creștinesc este o revelație îngerească, vine din cer, întrucât îngerii sunt mesageri ai lui Dumnezeu. Ei se arată atunci când femeile mironosițe constată faptul că piatra ce închidea mormântul a fost răsturnată, iar în mormânt au rămas doar giulgiurile și mahrama.

„În zorii primei zile a săptămânii, Maria Magdalena și cealaltă Maria au venit să vadă mormântul. […] Îngerul Domnului a coborât din cer, […] și le-a spus femeilor […]: Știu că-l căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat”. (Matei 28,1-6).

Revelația „Hristos a înviat!” este auzită datorită femeilor. Datorită atașamentului și fidelității femeilor față de Isus, față de corpul său pătimit, mort și înmormântat. Este auzită datorită căutării lor în proaspeții zori ai primei zile a săptămânii, imediat ce legea a permis vizitarea locului îngropării, dar în particular a corpului lui Isus.

  1. Anunțul îngerilor: „Hristos a înviat!”, ca răspuns la constatarea mormântului gol, reprezintă împlinirea profețiilor privitoare la înviere.

Regele David, „fiind profet […] a văzut dinainte și a vorbit despre învierea lui Hristos: Nu vei lăsa sufletul meu în Sânurile morții, nici nu vei îngădui ca preaiubitul Tău să vadă stricăciunea.” (Fapte 2,30-31, Psalmul 15,10).

Isus „a început să-i învețe [pe ucenici] că [El,] Fiul Omului trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie. Și le spunea aceasta în mod deschis.” (Marcu 8,31,32).

Evanghelistul Ioan merge mai adânc. El ne-a lăsat în evanghelia sa următoarele cuvinte adresate Martei de Mântuitorul Isus: „Eu sunt învierea și viața. Cel care crede în mine, chiar dacă moare, va trăi; și oricine trăiește și crede în mine nu va muri în veci. Crezi tu aceasta?” (Ioan 11,25-27).

Isus Mântuitorul se prezintă nu doar ca unul care oferindu-și viața pentru noi va învia, ci se prezintă ca acela care este sursa, izvorul învierii și a vieții pentru noi, atât la nivel natural cât și la nivel supranatural. El este dătătorul vieții veșnice.

  1. Realitatea învierii lui Isus Hristos este susținută de faptele sale. În timpul vieții sale publice El a vindecat foarte mulți bolnavi și a înviat morți.

„Dacă nu credeți în mine, credeți faptele [Mele]” (Ioan 10,38). „Faptele pe care le fac în numele Tatălui meu, acestea dau mărturie despre mine” (Ioan 10,25), a spus Mântuitorul.

Sfântul Evanghelist Luca ne relatează despre învierea fiului văduvei din Nain (Luca 7,12-15), precum și despre învierea fiicei lui Iair (Luca 8,49-55).

Iar Sfântul Apostol Ioan scrie în evanghelia sa: în Betania „mormântul lui Lazăr era o grotă, iar [la intrare] era pusă o piatră. Isus a zis: „Ridicați piatra!”. […] [apoi] a strigat cu glas puternic: „Lazăr, vino afară!”. A ieșit mortul legat la picioare și la mâini cu fâșii de pânză […]. Isus le-a zis: „Dezlegaţi-l și lăsaţi-l să meargă!”. (Ioan 11,38-44).

Ce efect va fi avut asupra părinților, fraților, rudeniilor, ucenicilor lui Isus și asupra contemporanilor săi astfel de fapte? Să-ți vezi fiul, fiica, fratele mort și apoi readus la viață prin bunătatea și puterea cuiva?!

Oare nu spusese Isus: „După cum Tatăl învie morții și le dă viață, la fel și Fiul dă viață celor cărora voiește.” (Ioan 5,21); „Eu le dau viața veșnică [oilor mele] și nu vor pieri niciodată. Și nimeni nu le va răpi din mâna mea.” (Ioan 10,28)!? Câtă consolare!

  1. Mesajul „Hristos a înviat!” a devenit misiune pentru femeile mironosițe. Ele primesc sarcina de a transmite primele vestea învierii.

„Îngerul […] le-a spus femeilor: […] Știu că-l căutați pe Isus cel răstignit. Nu este aici, […] Mergeți în grabă și spuneți ucenicilor lui: «A înviat din morți” (Matei 28,5-7). Iar ele „întorcându-se de la mormânt, au vestit toate acestea celor unsprezece și tuturor celorlalți”. (Luca 24, 9).

Îngerul, cu mandat ceresc a precizat cele întâmplate. Femeile purtătoare de mir, primele la mormânt, au preluat și transmis mesajul îngeresc ucenicilor lui Isus. Erau copleșite de emoție dar cu o sămânță de speranță în suflete, că ceea ce spun îngerii, confirmat și de ceea ce au văzut – Isus nu mai este în mormânt – se va adeveri: Isus a înviat cu adevărat precum li se spusese.

  1. Ucenicii au constatat învierea lui Isus și progresiv au fost nevoiți să se convingă de autenticitatea acesteia, de faptul că Isus cel pe care îl cunoșteau dinainte de pătimire este același cu cel înviat, chiar dacă acum este transfigurat, fiind înnoit prin focul pătimirii și lucrarea minunată a Dumnezeirii.

„A ieșit atunci Petru și celălalt ucenic și au venit la mormânt. Alergau amândoi împreună, […] Simon Petru, […] a intrat în mormânt și a văzut giulgiurile așezate […], a intrat și celălalt ucenic […]. A văzut și a crezut;” (Ioan 20,3-8).

Cum să nu fi alergat la o astfel de veste!? Cu ce suflet, cu ce emoții, ce se va fi petrecut în sufletele ucenicilor alergând spre mormânt în dimineața învierii, pe când Isus încă nu se arătase nimănui?!

Ioan a crezut învierii datorită raportului său unic cu Mântuitorul, datorită curatei sale iubiri, fiindcă iubirea curată vede prima și crede prima.

Doi dintre ucenicii plecați și reveniți de la Emaus, după întâlnirea cu misteriosul călător recunoscut ca fiind Isus doar după gestul frângerii pâinii, primesc confirmarea de la ceilalți ucenici care rămăseseră în Ierusalim: „Domnul a înviat într-adevăr și s-a arătat lui Simon” (Luca 24, 34).

Apostolul Toma confirmă, ceea ce inițial a refuzat să creadă, că Isus li s-ar fi arătat ucenicilor „în seara primei zile a săptămânii” (Ioan 20,19-20). Mântuitorul a revenit pentru el și i-a zis: Toma: „[…] nu fi necredincios, ci credincios!”. Toma a răspuns și i-a zis: „Domnul meu și Dumnezeul meu!” (Ioan 20,27-28).

Pe malul Tiberiadei, Isus li se arată ucenicilor, pentru a treia oară. Era dimineață și Ioan îl recunoaște: „Domnul este!” (Ioan 21,7). Petru se aruncă în apă și înoată spre El. Ajunși la țărm găsesc masa pregătită: „Fiilor, veniți de prânziți! Și nici unul din ucenici nu îndrăznea să-L întrebe: Cine ești Tu?, știind că este Domnul. (Ioan 21,12).

Acel „nu îndrăzneau să-L întrebe pe Isus: Cine ești Tu?” poate avea și sensul: Ne-ai convins și copleșit cu învierea Ta, Isuse. De ce rămâi misterios?! De ce ești Tu, cel atât de bine-cunoscut dar și-atât de nou, atât de altfel, de transfigurat, aproape, și în același timp de neatins. Tu ești! Te recunoaștem din cele ce ni le spui, din bine cunoscutele tale gesturi și din grija ta ca să avem hrană, pâine.

„După pătimirea sa, Isus li s-a prezentat [ucenicilor] viu, cu multe dovezi, arătându-li-se timp de patruzeci de zile și vorbindu-le despre cele privitoare la împărăția lui Dumnezeu.” (Fapte 1,3).

Ucenicii lui Isus au avut nevoie să parcurgă un drum și au avut nevoie de semne pentru a se convinge de autenticitatea învierii Sale.

  1. Apostolii dădeau mărturie cu multă putere despre învierea Domnului Isus și toți se bucurau de mult har.” (Fapte 4,33).

„Petru […], împreună cu cei unsprezece, și-a ridicat glasul și le-a vorbit […]: „Bărbați israeliți, […] pe Isus Nazarineanul, […] pe care voi l-ați răstignit și ucis prin mâinile celor fărădelege, pe acesta Dumnezeu l-a înviat,” (Fapte 2,14-24). „Și noi toți suntem martorii acestui [fapt].” (Fapte 2,32).

Iar înaintea Sinedriului continuă: „Să vă fie cunoscut tuturor și întregului popor al lui Israel: în numele lui Isus Hristos Nazarineanul, pe care voi l-ați răstignit, dar pe care Dumnezeu l-a înviat din morți, stă acesta [ologul de la poarta templului] înaintea voastră vindecat!” (Fapte 4,10). „Noi nu putem să nu vorbim despre ceea ce am văzut și am auzit”. (Fapte 4,20).

  1. Imnografia Bisericii de răsărit cântă misterioasa și nescrisa, în evanghelii, revelație a învierii lui Isus la Maria, Mama Sa: „Îngerul a strigat celei pline de har: Curată Fecioară, bucură-te! Și iarăși zic: bucură-te! Că Fiul tău a înviat a treia zi din mormânt”. Cântând atât și nu mai mult, imnografia Bisericii face un paralelism între bunăvestirea întrupării și bunăvestirea învierii lui Isus, Mariei.

E de neimaginat ca Preasfânta Fecioara Maria să nu-l fi întâlnit pe Isus Fiul său înviat, chiar dacă într-un mod unic și de nedescris. Poate, relatarea unei astfel de întâlniri, de mistică unire de suflete și vieți e de negrăit, imposibil de pus în cuvinte.

De la profeți, de la îngeri, de la femeile purtătoare de mir, de la apostoli, trecând prin generații și generații, salutul „Hristos a înviat!” a ajuns până la noi. Cum îl primim, cum îl înțelegem, cât îl prețuim; cum și cui îl vom transmite mai departe?

Sărbători Pascale, preacucernici părinți și dragi credincioși, întru implorarea darului păcii în lume, cu lumină și bună rodire în viețile noastre!

Hristos a înviat!

† Ioan,

Episcop al Eparhiei
Greco-Catolice de Lugoj

 

[1] „Unde doi sau trei sunt adunaţi în numele meu, sunt şi eu acolo, în mijlocul lor”. (Matei 18,20); „Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul lumii!” (Matei 28,20).




Programul serviciilor religioase la catedrala Greco-Catolică din Lugoj în Săptămâna Mare şi Săptămâna Luminată 2024

DUMINICĂ, 28 aprilie 2024 – Duminica Floriilor

  • 08.00 – Utrenie.
  • 09.00 – Sfânta Liturghie.
  • 10.30 – Sfânta Liturghie (Arhierească) şi Binecuvântarea Stâlpărilor.
  • 17.30 – Calea Crucii.
  • 18.30 – Sfânta Liturghie.

LUNI, MARŢI, MIERCURI (29, 30 aprilie şi 1 mai)

  • 08.00 – Sfânta Liturghie.
  • 17.15 – Calea Crucii.
  • 18.00 – Sfânta Liturghie a Darurilor Înainte Sfintite.

Meditaţii: Pr. dr. Marius-Petru Pop (luni, 29 aprilie); Pr. prot. Inocenţiu Lung (marţi, 30 aprilie); Pr. Angelo-Narcis Pop – Vicar general (miercuri, 1 mai).

JOI, 2 mai 2024 – Sfânta şi Marea Joi

  • 10.00 – Vecernia unită cu Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare (Arhierească) şi Sfintirea Paştilor. Rânduiala Spălării Picioarelor.
  • Meditaţie: Pr. Robert Trubiansky – Cancelar eparhial.
  • 18.00 – Slujba sfintelor şi mântuitoarelor patimi – Denia celor 12 Evanghelii.

VINERI, 3 mai 2024 – Sfânta şi Marea Vineri

  • 09.00 – Orele Împărăteşti. Vecernia cu Punerea în Mormânt.
  • Meditaţie: Narcis Ardelean.
  • 16.00 – Calea Crucii.
  • 18.00 – Denia — Prohodul Domnului nostru Isus Hristos.

SÂMBĂTĂ, 4 mai 2024 – Sfânta şi Marea Sâmbătă

  • 09.00 – Vecernia unită cu Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare (Arhierească).
  • Meditaţie: Ovidiu Neiconi – Consilier administrativ.
  • 23.50 – Canonul Sâmbetei Mari.
  • 24.00 – Slujba Învierii.

DUMINICĂ, 5 mai 2024, Sfânta şi Marea Duminică a Paştilor

  • 10.30 – Sfânta Liturghie (Arhierească).
  • Scenetă: „Învierea Domnului” cu copiii de la cateheză din Lugoj, coordonaţi de Sr. Valentina Hădărău, OSBM.
  • 18.00 – Vecernia Luminată (A doua Înviere).

LUNI şi MARŢI (6 şi 7 mai) – a doua şi a treia zi de Paşti

  • 09.00 – Sfânta Liturghie.
  • 18.00 – Rugăciunea Rozarului.
  • 18.30 – Sfânta Liturghie.



Reuniunea de primăvară, pre-pascală, a preoţilor din Eparhia de Lugoj

La Centrul Pastoral Eparhial „Sfântul Vasile cel Mare” din Lugoj a avut loc, în dimineaţa zilei de 24 aprilie 2014, reuniunea de primăvară a clerului din Eparhia de Lugoj.

Întâlnirea a fost deschisă cu rugăciunea „Împărate Ceresc”. A urmat apoi o meditație propusă de părintele Atanasie – Davide Muntoni, stareţul mănăstirii Preasfânta Treime din Giroc, pe tema: „persoana preotului, văzută în perspectiva spirituală a Postului Mare”.

În continuare preoţii au fost invitaţi să răspundă la întrebările: Ce v-ar ajuta, ca la nivel personal, ca preot, să trăiți mai bine, mai împăcat, mai împlinit? şi Ce v-ar ajuta pentru ca misiunea pastorală a sfinției voastre să fie mai rodnică? Astfel au fost create opt grupe de discuţii în care s-au dezbătut aceste două întrebări.

După pauza de cafea fiecare conducător de grup a prezentat concluziile.

Împărtășirea concluziilor a evidențiat atât nevoile personale ale preoților, cât și provocările și oportunitățile legate de slujirea pastorală într-un context în schimbare rapidă a societăţii. Preoții din Eparhia de Lugoj sunt dedicați slujirii lor, dar se confruntă cu o serie de provocări. Prin discuții deschise și colaborare, ei caută soluții pentru a-și îmbunătăți viața personală și spirituală și de a face pastorația mai rodnică.

În ultima parte a întâlnirii, episcopul a prezentat câteva anunţuri şi a adresat mulţumiri.

Printre altele, ierarhul a subliniat importanţa consultării în Biserică şi a amintit cum Sinodul Roman despre Sinodalitate ne învață că aceasta este o mare resursă și valoare.

Eparhia de Lugoj este într-o etapă de reorganizare, de creare a structurilor de conducere și consultanță prevăzute în Codul de Drept Canonic; o etapă de delegare de misiuni și sarcini.

A fost creat Consiliul preoțesc, la care a contribuit fiecare preot prin vot. A fost numit Consiliul Consilierilor Eparhiali, iar de curând a fost numit Cancelarul eparhial și un Consilier Administrativ Eparhial.

Unul dintre principiile biblice misterioase care mă călăuzește în aceste alegeri și numiri, a spus Ierarhul, este: „Isus i-a luat pe Petru și pe Iacov și pe Ioan” (Matei 17,1). Isus a ales dintre ucenici pe criterii pe care noi nu le cunoaștem în esența lor, știm doar că, în mod repetat, pe cei trei i-a făcut părtași la diferite momente semnificative ale vieții Sale.

A amintit faptul că a fost reorganizat AGRU Eparhial Lugoj. De asemenea, pentru Reuniunea Mariană Eparhială a fost numit un preot ca Asistent spiritual, și a fost numit un coordonator pentru tineret întrucât reorganizarea pastoraţiei tinerilor constituind o prioritate. A amintit de Întâlnirea Națională a Tineretului Catolic, care va avea loc în perioada 4-7 Septembrie 2024 la Cheile Grădiștei, jud. Brașov şi de un pelerinaj ecumenic al tinerilor (ortodocși, romano-catolici și greco-catolici), programat pentru sâmbătă 6 iulie 2024, la Ciclova Montană, jud. Caraș-Severin.

În continuare, episcopul a mulţumit preoţilor protopopi care au organizat zile de spiritualitate în protopopiate, precum și preoților predicatori.

A mulţumit profesorilor de religie și cateheților pentru implicarea în formarea copiilor și a tinerilor, dar și celor care au participat la întâlnirea eparhială a tinerilor din 13 aprilie.

De asemenea, a mulțumit pentru participarea la ziua de spiritualitate destinată soțiilor preoților.

Părintele Angelo-Narcis Pop, Vicar general a prezentat câteva chestiuni de ordin administrativ.

La sfârşitul reuniunii episcopul a împărtășit preoților prezenți, familiilor acestora şi credincioşilor din parohiile Eparhiei de Lugoj arhiereasca binecuvântare.

Întâlnirea s-a încheiat cu o rugăciune pentru preoți și cu masa de prânz.

Biroul eparhial de Presă

Mai multe fotografii se găsesc AICI.




Zi de spiritualitate pentru soţiile preoţilor din Eparhia de Lugoj

La reşedinţa Episcopiei Greco-Catolice de Lugoj a avut loc sâmbătă, 20 aprilie, o zi de reculegere pentru soţiile preoţilor din Eparhia de Lugoj.

Părintele Robert Trubiansky, cancelarul eparhial a propus tema: „Biserica (și) la feminin”, și a coordonat într-un mod inedit această zi de spiritualitate.

Programul a început cu rugăciunea „Tatăl nostru” propusă într-un mod nou și cu totul potrivit beneficiarelor acestei zile de har. În continuare PS Ioan a salutat prezenţa doamnelor şi le-a mulţumit pentru oferirea acestui timp prețios pentru suflet dar și pentru contribuția lor consistentă și uneori jertfelnică la misiunea pe care o au soții lor preoți.

După momentul de salut, pr. Robert a abordat tema imaginii și statutului femeii în Vechiul Testament, dând exemple punctuale din textul biblic și tradiția rabinică. După parcursul vechi testamentar, a fost prezentat felul în care Isus Hristos a schimbat status quo-ul femeii, relaționându-se cu ele într-un mod nou.

După pauza de cafea s-a propus un exercițiu spiritual din care au reieșit darurile cu care femeile pot îmbogăți viața și misiunea de evanghelizare a bisericii.

Întâlnirea a fost receptată ca deosebit de benefică prin împărtășirile avute. Aceasta s-a încheiat într-o atmosferă de comuniune și bucurie cu masa de prânz.

Biroul de presă al Eparhiei de Lugoj

Mai multe fotografii se găsesc AICI.